Τρίτη 29 Οκτωβρίου 2024

PIETER AERTSEN (1508-1575)

 

Χασάπικο με Φυγή στην Αίγυπτο

Ολλανδός ζωγράφος του λεγόμενου Βόρειου Μανιερισμού. 

 


Γεννήθηκε στο Άμστερνταμ και ήταν μαθητής του ζωγράφου Claesz

 


Αργότερα μετοίκησε στην Αμβέρσα, κέντρο τότε της ολλανδικής τέχνης, και έγινε μέλος της εκεί αδελφότητας καλλιτεχνών. 

 


Είχε τα παρατσούκλι Lange Piet (Ψηλός Πιτερ) λόγω του ύψους του. 

 


Το 1542 έγινε πολίτης της Αμβέρσας. Γύρω στο 1555 επέστρεψε στο Άμστερνταμ. 

 


Αρχικά έκανε έργα με θρησκευτικά θέματα. Στα 50ς όμως άρχισε να ζωγραφίζει ρεαλιστικές καθημερινές, «σπιτικές» σκηνές. 

 


Σ’ αυτές πρόσθετε λεπτομερείς απεικονίσεις επίπλων και, κυρίως, τροφών. Επίσης στο βάθος μερικών τέτοιων έργων υπάρχουν και βιβλικές σκηνές. Έτσι γίνεται ο πρώτος που «αναμειγνύει» τη νεκρή φύση, τις καθημερινές σκηνές και τα θρησκευτικά θέματα. 

 


Στα έργα του τα πρώτα δύο κυριαρχούν σαφώς επί του θρησκευτικού ή ιστορικού στοιχείου. Χαρακτηριστικός τίτλος τέτοιου έργου είναι «Χασάπικο με Φυγή στην Αίγυπτο». Παρόμοια έργα λειτουργούν ως αλληγορίες της αντίθεσης φυσικής και πνευματικής τροφής.

 


Οι πίνακές του είναι πολυπρόσωποι, «φορτωμένοι» και διαθέτουν πλήθος εκπληκτικών λεπτομερειών. 

 


Αργότερα ζωγράφισε ξανά θρησκευτικά έργα και altarpieces, τα περισσότερα απ’ αυτά όμως απ’ αυτά έχουν καταστραφεί από τους εικονοκλάστες, κυρίως καλβινιστές προτεστάντες, που κατέστρεφαν θρησκευτικές εικόνες θεωρώντας ότι συνδέονται με τον καθολικισμό. 

 


Επηρέασε σημαντικά την εξέλιξη της νεκρής φύσης, είδους χαρακτηριστικού της ολλανδικής ζωγραφικής.

 


 






 
 

 

XUL SOLAR (1887-1963)


 

Ψευδώνυμο του Αργεντινού Oscar Agustín Alejandro Schulz Solari, ζωγράφου, γλύπτη, συγγραφέα και πολλά άλλα με κοσμοπολίτικη καταγωγή (Λετονός πατέρας, Ιταλίδα μητέρα).

 


Σπούδασε μουσική και αρχιτεκτονική, εργάστηκε ως δάσκαλος, αλλά και σε άλλες δουλειές και το 1912 πήγε στο Λονδίνο και μετά στο Τορίνο, το Παρίσι κ.α., περιπλανήσεις που συνέχισε και κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκόσμιου. 

 


Κατά τη διάρκειά τους γνώρισε μέσω του φίλου του ζωγράφου Pettoruti τον φουτουρισμό. 

 


Έκανε την πρώτη μεγάλη του έκθεση στο Μιλάνο το 1920. 

 


Από το 1916 είχε αρχίσει να υπογράφει ως Xul Solar, μια μίξη των επιθέτων του, αλλά και αναγραμματισμός του lux (φως), που μπορεί να μεταφραστεί περίπου ως «Φως του Ήλιου».

 


 Μετά από αρκετές ακόμα περιπλανήσεις επέστρεψε το 1924 στο Μπουένος Άιρες και έγινε μέλος πρωτοποριακής ομάδας όπου γνώρισε τον Μπόρχες, που έγινε στενός φίλος για όλη του τη ζωή. 

 


Μέχρι το θάνατό του εξέθετε τακτικά στο Μπουένος Άιρες και το Μοντεβιδέο. 

 


Η φρίκη του Β’ Παγκόσμιου τον συντάραξε και η μετά το 1943 δουλειά του επηρεάστηκε απ’ αυτόν. 

 


 

Ιδιαίτερη προσωπικότητα, ενδιαφέρθηκε έντονα για πολλά μεταφυσικά θέματα (αστρολογία – σχεδίαζε ο ίδιος αστρολογικούς χάρτες, βουδισμός, μετενσάρκωση, μαγεία κλπ.) και κατασκεύασε δική του τράπουλα Ταρό. 

 


Δραστηριοποιήθηκε επίσης και σε άλλους τομείς (όπως την ίδρυση το 1939 ενός «παγκόσμιου κλαμπ» για διανοούμενους). 

 


Επίσης δημιούργησε δύο πλήρως ανεπτυγμένες φανταστικές γλώσσες, λέξεις των οποίων αναγράφονται σε έργα του. 

 


Η ζωγραφική του είναι κάτι μεταξύ Κλέε, Καντίνσκι και Σαγκάλ με φανταστικά ή μεταφυσικά θέματα. 

 


Αν και χρησιμοποίησε και άλλα μέσα, το αγαπημένο του ήταν η ακουαρέλα. 

 


Τα περισσότερα έργα του είναι μικρού μεγέθους.

 

 






RAFAEL TRELLES (1957-

  Πορτορικανός ζωγράφος, γλύπτης, δημιουργός εγκαταστάσεων κ.ά. γεννημένος στην πρωτεύουσά San Juan .  Άρχισε να παίρνει μαθήματα ζωγραφι...