Πέμπτη 25 Ιουλίου 2024

ENKI BILAL (1951-

 

Σέρβος δημιουργός κόμικς, από τους σημαντικότερους των 70ς και 80ς. 

 


Γεννήθηκε στο Βελιγράδι από πατέρα Βόσνιο μουσουλμάνο και μητέρα Τσέχα. 

 


Ο πατέρας του ήταν ο ράφτης του Tito

 


Στα 9 του χρόνια μετακόμισε στο Παρίσι με τη μητέρα του, για να βρουν τον πατέρα του που είχε ήδη πάει εκεί. 

 


Ο ίδιος τόνιζε τη μικτή του καταγωγή και δήλωνε ότι ένοιωθε ταυτόχρονα Βόσνιος, Σέρβος, Κροάτης και Τσέχος. 

 


Στα 14 του συναντά τον μεγάλο σεναριογράφο κόμικς Rene Goscinny, που τον ενθαρρύνει να συνεχίσει βλέποντας τα πρώτα του σχέδια. 

 


Το 1972 δημοσιεύει την πρώτη του ιστορία στο περιοδικό Pilote

 


Από το 1975 έως το 1983 συνεργάζεται του με τον σεναριογράφο Pierre Christin σε μια σειρά από ρεαλιστικές ή φανταστικές ιστορίες, όλες όμως έντονα πολιτικοποιημένες. 

 



Το 1980 και 1983 συνεργάζεται με τον σκηνοθέτη Alain Resnais φτιάχνοντας αφίσες ή σχέδια για σκηνικά για ταινίες του. 

 


Μεταξύ 1980-92 δημιουργεί με δικά του σενάρια τη γνωστότερη ίσως σειρά του, την «τριλογία του Νικοπόλ» (Η Γιορτή των Αθανάτων, Η Γυναίκα – Παγίδα, Ισημερινό Ψύχος), μια πολιτική σειρά επιστημονικής φαντασίας. 

 

 

Σελίδα από κόμικς της τριλογίας


Στη δεκαετία του 90 και μετά θα ακολουθήσουν κι άλλες σειρές – τριλογίες ή τετραλογίες – σε δικά του σενάρια. 

 


Ο γιουγκοσλαβικός εμφύλιος στα 90ς τον συγκλόνισε και επηρέασε το έργο του.

 


 Σκηνοθέτησε επίσης 3 ταινίες (1989, 1996 και 2004), οι οποίες όμως μάλλον απέτυχαν. 

 


Τα κόμικς του ξεχωρίζουν από το έντονα εικαστικό του και άμεσα αναγνωρίσιμο σχέδιο, με το οποίο συχνά πειραματίζεται. 

 


Χαρακτηριστικές είναι οι απεικονίσεις βρώμικων και μισοκατεστραμμένων μελλοντικών, μάλλον δυστοπικών πόλεων.  

 



Θεωρείται από τους μεγαλύτερους ευρωπαίους δημιουργούς κόμικς.

 


 Αυτοπροσωπογραφία

Τετάρτη 24 Ιουλίου 2024

THOMAS HART BENTON (1889-1975)


 

Αμερικανός ζωγράφος, τοιχογράφος και χαράκτης που γεννήθηκε στο Missouri. 

 


Ο πατέρας του ήταν γνωστός πολιτικός: Είχε εκλεγεί 4 φορές στο Κογκρέσο και τον προόριζε για πολιτική καριέρα. 

 


Εκείνος όμως αρνήθηκε και, με την υποστήριξη της μητέρας του, σπούδασε τέχνη από το 1907 στο Σικάγο και συνέχισε από το 1909 στο Παρίσι, όπου, μεταξύ άλλων καλλιτεχνών, γνώρισε τον Rivera. 

 


Το 1912 εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη. 

 


Υπηρέτησε στο Ναυτικό στον Α’ Παγκόσμιο, όπου φιλοτέχνησε πολλά σχέδια από τη ζωή εκεί, αλλά και σχεδίασε καμουφλάζ πλοίων. Η δουλειά του στο Ναυτικό επηρέασε πολύ τη μετέπειτα παραγωγή του. 

 


Όταν επέστρεψε στη Ν. Υόρκη στα 20ς δήλωσε ότι είναι «εχθρός του μοντερνισμού» και ζωγράφισε με προσωπικό τρόπο και χαρακτηριστικό «κυματιστό» ύφος σκηνές καθημερινής ζωής με ήρωες φτωχούς ανθρώπους, κυρίως αγρότες, αλλά και το αμερικάνικο τοπίο. 

 


Έγινε έτσι σημαντικότατος εκπρόσωπος του Regionalism, ενός αμερικάνικου κινήματος που απεικόνισε την καθημερινότητα, τις αγροτικές δουλειές και τις μικρές αμερικάνικες πόλεις. 

 


Από το 1932 έγινε γνωστός με μια σειρά από μεγάλες, πολυπρόσωπες τοιχογραφίες σε δημόσιους χώρους. 

 


Πολλές από αυτές, όπως αυτή του Σικάγο (1933), προκάλεσαν μεγάλες αντιδράσεις με την αριστερή ματιά τους, αφού στην ιστορία της πολιτείας δεν δίσταζε να περιλαμβάνει αμφιλεγόμενες προσωπικότητες ή την εγκληματική δράση της Κου Κλουξ Κλαν, τη σκλαβιά των μαύρων κλπ., ενώ επικεντρωνόταν στη δράση απλών ανθρώπων και όχι «υψηλών» προσώπων. 

 

Ένα από τα 16 μέρη της τοιχογραφίας του Σικάγο (1933)



Το 1935 επέστρεψε στο Missouri, όπου συνέχισε να κάνει μεγάλες και σημαντικές τοιχογραφίες και να ζωγραφίζει ως το θάνατό του. 

 


Κατά τη διάρκεια του Β' παγκόσμιου έκανε αντιφασιστικά έργα.

 


Δίδαξε τέχνη σε διάφορα σχολεία ή σχολές. 

 


Ο γνωστότερος μαθητής του υπήρξε ο Pollock, ο οποίος είχε συχνά επισημάνει την επίδραση που άσκησε πάνω του, λέγοντας μάλιστα ότι «η παραδοσιακή διδασκαλία του Benton του πρόσφερε κάτι ενάντια στο οποίο μπορούσε να επαναστατήσει».

 


 

 

 

Αυτοπροσωγραφία

NANDALAL BOSE (1882-1966)


 

Ινδός ζωγράφος, από τους πρωτεργάτες του μοντερνισμού στη χώρα του. 

 


Γεννήθηκε σε οικογένεια μεσαίας τάξης. 

 


Το 1898 πήγε στην Καλκούτα για να τελειώσει το σχολείο και συνέχισε τις σπουδές του. Ήθελε να σπουδάσει τέχνη, αλλά η οκογένειά του δεν του έδινε άδεια. 

 


Στο μεταξύ είχε παντρευτεί το 1903. 

 


Άρχισε να σπουδάζει σε εμπορική σχολή, αλλά μετά από συνεχείς αποτυχίες κατάφερε να πάρει την πολυπόθητη άδεια και γράφτηκε στην Καλών Τεχνών της Καλκούτας.  

 


Νέος μπήκε στους κύκλους διεθνών καλλιτεχνών και συγγραφέων που προσπαθούσαν να αναβιώσουν την κλασική ινδική κουλτούρα.

 


 Το 1930, όταν συνελήφθη ο Γκάντι, δημιούργησε ένα ασπρόμαυρο χαρακτικό που έγινε το «έμβλημα» της παθητικής αντίστασης των Ινδών ενάντια στους Βρετανούς. 

 

 

Το περίφημο χαρακτικό με τον Ghandi

Συνδέθηκε επίσης με την περίφημη οικογένεια Tagore, βασική για την ινδική κουλτούρα της εποχής. 

 


Το πρωτότυπο ύφος του αναγνωρίστηκε και εκτιμήθηκε από τους διανοούμενους της εποχής, ενώ τιμήθηκε από το νεοσύστατο κράτος της Ινδίας. 

 


Του ζητήθηκε επίσης να σχεδιάσει εμβλήματα για την Ινδία, όταν αυτή κέρδισε την ανεξαρτησία της και υπήρξε επικεφαλής ενός πανεπιστημίου κοντά στην Καλκούτα ήδη από το 1921. 

 


Κατέχει κεντρική θέση στη μοντέρνα ινδική τέχνη. 

 


Επηρεάστηκε από την παραδοσιακή ζωγραφική της χώρας του και από το εικαστικό έργο της οικογένειας Tagore

 


Βασικά θέματα της ζωγραφικής του είναι οι γυναίκες, η ζωή στα χωριά και, κυρίως, σκηνές από την ινδική μυθολογία.

 


 





RAFAEL TRELLES (1957-

  Πορτορικανός ζωγράφος, γλύπτης, δημιουργός εγκαταστάσεων κ.ά. γεννημένος στην πρωτεύουσά San Juan .  Άρχισε να παίρνει μαθήματα ζωγραφι...