Τρίτη 27 Φεβρουαρίου 2024

WOLS (1913-1951)


 

Ψευδώνυμο του γερμανού ζωγράφου, φωτογράφου, συγγραφέα και ποιητή Alfred Schulze

 


Γεννήθηκε στο Βερολίνο σε πλούσια οικογένεια που αγαπούσε τις τέχνες (ο πατέρας του ήταν, μεταξύ άλλων, φίλος του Dix). 

 


Το 1919 η οικογένεια μετακόμισε στη Δρέσδη. Το 1924 του χάρισαν μια φωτογραφική μηχανή, πράγμα που υπήρξε σταθμός για την εξέλιξή του. 

 



Λεπτομέρεια (με καλύτερο χρώμα) του παραπάνω έργου

Από το 1927 συνειδητοποίησε την αγάπη του για την τέχνη. Το 1930 άρχισε να παρακολουθεί μια σχολή εφαρμοσμένων τεχνών. 

 

 

Πολύπλευρος άνθρωπος, με πολλά ενδιαφέροντα (μεταξύ των οποίων και η εθνογραφία), εγκατέλειψε τη σχολή και το 1932 πήγε στο Παρίσι μετά από προτροπή του Moholy-Nagy

 


Με την άνοδο των ναζί το 1933 αποφάσισε να μην ξαναγυρίσει στην πατρίδα του. Περιπλανήθηκε  στην Ισπανία κάνοντας ποικίλα επαγγέλματα, όπως ταξιτζής και δάσκαλος γερμανικών. 

 


Το 1936 του επιτράπηκε – με τη βοήθεια του Leger- να μείνει στο Παρίσι ως αρνητής στράτευσης στη χώρα του. Έπρεπε όμως να παρουσιάζεται στο αστυνομικό τμήμα κάθε μήνα. 

 


Από το 1937 εξέθετε φωτογραφίες του σε σημαντικές γκαλερί, ενώ ήταν μεταξύ άλλων φίλος του Ernstκαι του Jacques Prevert.

 


Με την έναρξη του πολέμου φυλακίστηκε ως Γερμανός πολίτης, κατάφερε όμως να δραπετεύσει και να κρυφτεί στη νότια Γαλλία, όπου σχεδίαζε και ζωγράφιζε ακουαρέλες. 

 


Πέρασε τον πόλεμο προσπαθώντας να διαφύγει στις ΗΠΑ ξοδεύοντας πολλά λεφτά, αλλά δίχως επιτυχία, λόγος που πιθανόν τον οδήγησε στον αλκοολισμό. 

 


Όταν επέστρεψε στο Παρίσι έκανε την πρώτη του έκθεση με ακουαρέλες το 1945, που έκανε μεγάλη εντύπωση στους καλλιτεχνικούς κύκλους. Τα μικρά έργα του εκτέθηκαν σε φωτεινά κουτιά. 

 


Αναγνωρίστηκε ευρύτερα με τη δεύτερή του έκθεση το 1949 και επικεντρώθηκε στη ζωγραφική και τη χαρακτική. 

 

 

Η υγεία του όμως είχε χειροτερέψει και πέθανε στα 38 του από τροφική δηλητηρίαση, αφού είχε φύγει από το νοσοκομείο παρά τις ιατρικές συστάσεις. 

 


Η δουλειά του είναι αφηρημένη. Οι εικόνες του θυμίζουν ακαθόριστα οργανικά όντα ή μικροοργανισμούς. 

 


Συχνά επεμβαίνει στην επιφάνεια του καμβά ξύνοντας ή χαράζοντάς τον. Είναι είδος λυρικής αφαίρεσης και επηρέασε πολλούς ευρωπαίους αφηρημένους καλλιτέχνες και κυρίως το κίνημα tachisme (τασισμός) που ακολούθησε.

 


 


 

 

Φωτογραφία



Φωτο-αυτοπροσωπογραφία

ROBERT HENRI (1865-1929)


 

 Αμερικανός ζωγράφος που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της αμερικάνικης τέχνης.

 


Γεννήθηκε στο Cincinnati. Ο πατέρας του, χαρτοπαίχτης και τυχοδιώκτης, ίδρυσε το 1873 την πόλη Cozad (το επίθετο του) στη Nebraska, που υπάρχει ως σήμερα. 

 


Το 1882 ο πατέρας του σκότωσε ιδιοκτήτη ράντσου για κτηματικές διαφορές και η οικογένεια αναγκάστηκε να μετακομίσει στο Denver και να αλλάξει το Cozad σε Henri για να ξεχαστεί το σκάνδαλο. 

 


Ινδιάνα

Το 1886 γράφεται στην Καλών Τεχνών της Φιλαδέλφειας και το 1888 πηγαίνει στο Παρίσι, όπου σπουδάζει στην Academie Julian.

 

Κινέζα

Αγκαλιάζει στον ιμπρεσιονισμό, θαυμάζει τον ρεαλισμό του Millet και απορρίπτει την ακαδημαϊκή τέχνη. 

 


Ταξιδεύει στην Ευρώπη και το 1891 επιστρέφει στη Φιλαδέλφεια και διδάσκει σε σχολή για γυναίκες καλλιτέχνιδες. 

 


Υπήρξε από την αρχή εξαιρετικός δάσκαλος – «γεννημένο δάσκαλο» τον χαρακτήρισαν - και επηρέασε πολλούς με τις ιδέες του. 

 


Γύρω του συγκεντρώθηκε μια ομάδα νεαρών καλλιτεχνών και το 1895 δημιουργήθηκε - με πυρήνα τον ίδιο - η περίφημη Ashcan School, που υιοθέτησε απόλυτο ρεαλισμό, θέλοντας να καταγράψει την αστική ζωή κυρίως των κατώτερων τάξεων και κάθε τι ανθρώπινο, όσο ταπεινό ή «βρώμικο» κι αν είναι, κάτι σαν «εικαστική δημοσιογραφία». 

 


Για χρόνια μοίραζε τη ζωή του ανάμεσα στη Φιλαδέλφεια και το Παρίσι. Το 1898 έμεινε ως «παρατεταμένο μήνα του μέλιτος» για 2 χρόνια στη Γαλλία, όπου είχε καλλιτεχνική επιτυχία. 

 


Από το 1900 συνέχισε να διδάσκει στη Νέα Υόρκη και είχε μαθητές ζωγράφους όπως ο Hopper ή ο Joseph Stella

 


Το 1906 εκλέχτηκε στην Ακαδημία, συγκρούστηκε όμως τον επόμενο χρόνο λόγω του καλλιτεχνικού της συντηρητισμού. 

 


Το 1908 οργανώνει την σημαντική για την αμερικάνικη τέχνη έκθεση «The Eight» στη Νέα Υόρκη, εκθέτοντας δουλειές 8 ρεαλιστών και ιμπρεσιονιστών, που αποτελεί διαμαρτυρία ενάντια στην Ακαδημία και επηρεάζει πολλούς. 

 

 

Σαλώμη

Συνεχίζει να οργανώνει σημαντικές εκθέσεις. Είναι ενήμερος για τις νέες μοντέρνες ευρωπαϊκές τάσεις (κυβισμός, φωβισμός κλπ.) που γίνονται ευρύτερα γνωστές στις ΗΠΑ με την περίφημη έκθεση Armory Show (1913), στην οποία παίρνει μέρος με 5 έργα, αλλά εξακολουθεί να ζωγραφίζει ρεαλιστικά. 

 


Συνέχισε να ταξιδεύει στην Ευρώπη (τα τελευταία χρόνια στην Ιρλανδία) ως το θάνατό του από καρκίνο. 

 


Τόσο με τη διδασκαλία όσο και με το αντιακαδημαϊκό του έργο (κυρίως πορτρέτα και αστικά και μη τοπία) επηρέασε όσο λίγοι την αμερικάνικη τέχνη.

 


 


Αυτοπροσωπογραφία

RAFAEL TRELLES (1957-

  Πορτορικανός ζωγράφος, γλύπτης, δημιουργός εγκαταστάσεων κ.ά. γεννημένος στην πρωτεύουσά San Juan .  Άρχισε να παίρνει μαθήματα ζωγραφι...