Τρίτη 28 Νοεμβρίου 2023

JOHN SINGER SARGENT (1856-1925)


 

Αμερικανός ζωγράφος γεννημένος στη Φλωρεντία. 

 


Οι μορφωμένοι γονείς του είχαν αποφασίσει να ζήσουν στην Ευρώπη και μεγάλωσε ως κοσμοπολίτης, αφού συχνά άλλαζαν τόπους. 

 

Πορτρέτο του συγγραφέα Robert Louis Stevenson

Από μικρός είχε μυηθεί στην τέχνη, μιλούσε τρεις γλώσσες εκτός από αγγλικά και σχεδίαζε πολύ καλά.

 


 Το 1874 πήγε στο Παρίσι για να σπουδάσει τέχνη (είχε ξεκινήσει από τη Φλωρεντία), μαθήτευσε στο ατελιέ του Carolus-Duran, με τον οποίο έγινε φίλος και συνεργάστηκε και γνώρισε τους Manet και Monet, γράφτηκε στην Beaux-Arts. 

 


Ταξίδεψε επίσης σε Ισπανία και Ολλανδία για να μελετήσει παλιούς δασκάλους. 

 


Το 1877 εξέθεσε στο Salon και σύντομα εξελίχτηκε σε έναν από τους καλύτερους πορτρετίστες της εποχής του. 

 


Θεωρήθηκε ανανεωτής του πορτρέτου προσδίδοντάς του μοντέρνα στοιχεία, αλλά και ακολουθώντας ταυτόχρονα την παράδοση, ωστόσο η επιτυχία άργησε να έρθει. 

 


Το πορτρέτο της madame Gautreau, εκκεντρικής αμερικανίδας που ζούσε στο Παρίσι, προκάλεσε σκάνδαλο στο Salon του 1884. 

 


Το 1886, μη  βρίσκοντας ανταπόκριση στο Παρίσι, εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο, έγινε φίλος με τον Henry James, ο οποίος τον θαύμαζε, αλλά δεν έγινε ούτε εκεί αμέσως αποδεκτός. Θεωρούνταν πολύ μοντέρνος, αν και ποτέ δεν πειραματίστηκε όσο οι ιμπρεσιονιστές


 Στράφηκε στο τοπίο και τις νεκρές φύσεις. 

 


Η επιτυχία ήρθε στην Αμερική, όπου ταξίδεψε μεταξύ 1887-1890 και όπου βρήκε υψηλούς πελάτες για τα πορτρέτα του. 

 


Στα 90ς ασχολήθηκε με πορτρέτα και τοιχογραφίες. Η μεγάλη επιτυχία συνεχίστηκε επιτέλους και στην Ευρώπη. 

 


Συνέχισε να ταξιδεύει πολύ, αλλά τα ταξίδια του σταμάτησαν με το ξέσπασμα του πολέμου το 1914. Πέρασε το 1916-18 στην Αμερική. 

 

Ο Μονέ ενώ ζωγραφίζει

Δεν παντρεύτηκε ποτέ και είχε μόνο ένα στενό κύκλο φίλων. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους πορτρετίστες (κυρίως), που συνδύασε τον ιμπρεσιονισμό με την παράδοση.

 


Δευτέρα 27 Νοεμβρίου 2023

JOACHIM PATINIR (π.1480 – 1524)


 

Φλαμανδός ζωγράφος γεννημένος στην περιοχή της Βαλονίας (σήμερα ανήκει στο Βέλγιο), που έζησε και εργάστηκε κυρίως στην Αμβέρσα. 

 


Υπήρξε φίλος του Durer, ο οποίος τον αποκαλούσε «ο καλός ζωγράφος τοπίων», αλλά και του ζωγράφου Quentin Metsys, με τον οποίο συνεργάστηκε πολλές φορές και ο οποίος έγινε κηδεμόνας των παιδιών του μετά το θάνατο του Πατινίρ.

 


Υπάρχουν μόνο 5 υπογεγραμμένα έργα του και αρκετά που αποδίδονται σ’ αυτόν.

 


 Τα θέματά του είναι μυθολογικά ή βιβλικά, πλην όμως τα θέματα αυτά λειτουργούσαν προσχηματικά: Το ενδιαφέρον του εστιάζεται στο ίδιο το τοπίο, ενώ οι συνήθως μικροσκοπικές ανθρώπινες φιγούρες τοποθετούνται σε φανταστικά, αχανή τοπία, συχνά πανοραμικά. 

 


Ήταν ο πρώτος φλαμανδός ζωγράφος που θεωρούσε τον εαυτό του «ζωγράφο τοπίων» και υπήρξε πρόδρομος στο είδος αυτό. 

 


Είναι επίσης ο «εφευρέτης» του αχανούς τοπίου (world landscape στα αγγλικά), φανταστικών τοπίων δηλαδή που παρατηρούνται από ψηλό σημείο θέασης. 

 


Τα έργα του συνδυάζουν φαντασία, ποιητικό λυρισμό και προσεκτική παρατήρηση της φύσης και συχνά περιέχουν εντυπωσιακούς σχηματισμούς βράχων.

 


 




MAURICE PRENDERGAST (1858-1924)

 

Αμερικανός μεταϊμπρεσιονιστής ζωγράφος που υπήρξε για σύντομο διάστημα μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας «The Eight, αν και το ύφος του διέφερε από τα υπόλοιπα μέλη. 

 


Μεγάλωσε στη Βοστόνη, όπου εκπαιδεύτηκε αρχικά ως «εμπορικός καλλιτέχνης» (διαφήμιση κλπ.), πράγμα που επηρέασε τη μεταγενέστερη δουλειά του στη χρήση φωτεινών χρωμάτων. 

 


Επηρεάστηκε επίσης από τον συμπατριώτη του ιμπρεσιονιστή Childe Hassam

 


Μεταξύ 1891-1895 σπούδασε τέχνη στο Παρίσι, όπου σχετίστηκε με πολλούς ζωγράφους της εποχής και ήρθε σε επαφή με τα διάφορα μετα-ιμπρεσιονιστικά στιλ.

 


 Όταν επέστρεψε στις ΗΠΑ ασχολήθηκε κυρίως με την ακουαρέλα και τη χαρακτική. 

 


Ένα ταξίδι στη Βενετία το 1898 απέφερε μια σειρά από εξαιρετικές υδατογραφίες. 

 


Από το 1900 και μετά έκανε μεγάλες εκθέσεις στις ΗΠΑ. 

 


Το αγαπημένο του υλικό είναι η ακουαρέλα και το με προσωπικό ύφος του δημιουργεί φωτεινές εικόνες χρησιμοποιώντας επίπεδες κηλίδες χρώματος. 

 


Το συνηθέστερο θέμα του είναι υπαίθριες σκηνές πλήθους σε ώρες αναψυχής. 

 


Ο ίδιος υπήρξε ντροπαλός και αποτραβηγμένος, δεν παντρεύτηκε ποτέ και υπέφερε από αυξανόμενη κώφωση. 

 


Υπήρξε ιδιαίτερα δεμένος με τον αδελφό του Charles, επίσης ζωγράφο. 

 


 



 

GRANT WOOD (1891-1942)


 

Αμερικανός ζωγράφος γεννημένος στην Iowa

 


Το 1901 πέθανε ο πατέρας του και η οικογένεια μετακόμισε στο Cedar Rapids, όπου έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. 

 


Αρχικά εκπαιδεύτηκε ως μεταλλοτεχνίτης, το 1910 γράφτηκε σε σχολή τέχνης και το 1913 στην Σχολή του Ινστιτούτου Τέχνης του Σικάγο. Από το 1925 δίδασκε σε σχολείο του Cedar Rapids

 


Μεταξύ 1922-1928 έκανε 4 ταξίδια στην Ευρώπη και ήρθε σε επαφή με πολλές σχολές τέχνης, ωστόσο περισσότερο επηρεάστηκε από τον Van Eyck και την καθαρότητα της ζωγραφικής του. 

 


Από τα 30ς προσχώρησε και έγινε βασικός εκπρόσωπος του Regionalism, ενός είδους ρεαλιστικής ζωγραφικής που άνθησε στις μεσοδυτικές πολιτείες των ΗΠΑ και απεικόνισε αγροτικές κυρίως σκηνές και τοπία των χωριών και των μικρών πόλεων των περιοχών αυτών. 

 


Μεταξύ 1934-1941 δίδαξε τέχνη στο Πανεπιστήμιο της Iowa

 


Έκανε έναν τρίχρονο αποτυχημένο γάμο αν και ήταν ομοφυλόφιλος – πράγμα γνωστό στο περιβάλλον του, αν και ο ίδιος το έκρυβε σε όλη του τη ζωή. 

 

 

Death on the ridge road

Ήταν μασόνος και το 1921 φιλοτέχνησε ένα μεγάλο σχετικό πίνακα με τίτλο” The first three degrees of Freemasony”. 

 


Ασχολήθηκε επίσης με τη χαρακτική, το μέταλλο, την κεραμική κ.ά.

 


Το «American Gothic” είναι το γνωστότερο έργο του και παραμένει εμβληματικό για την αμερικάνικη τέχνη και έχει χρησιμοποιηθεί (και παρωδηθεί) πάμπολλες φορές και έχει ερμηνευτεί με διαφορετικούς τρόπους.   

 


 



 

Αυτοπροσωπογραφία

RAFAEL TRELLES (1957-

  Πορτορικανός ζωγράφος, γλύπτης, δημιουργός εγκαταστάσεων κ.ά. γεννημένος στην πρωτεύουσά San Juan .  Άρχισε να παίρνει μαθήματα ζωγραφι...