Πέμπτη 18 Ιουλίου 2024

MIHALY MUNKACSY (1844-1900)


 

Ούγγρος ζωγράφος που θεωρείται από τους σημαντικότερους της χώρας του και στην εποχή του είχε αποκτήσει διεθνή φήμη. 

 


Γεννήθηκε σε μικρή πόλη της Ουγγαρίας (τότε Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας). 

 


Αφού πήρε μαθήματα σε τοπικό ζωγράφο, πήγε στην Πέστη (τώρα μέρος της Βουδαπέστης), όπου συνέχισε κοντά σε καθιερωμένους ζωγράφους. 

 


Το 1865 γράφτηκε στην Ακαδημία της Βιέννης και το 1866 στην αντίστοιχη του Ντίσελντορφ. 

 


Το 1867 είδε τη Διεθνή Έκθεση στο Παρίσι και η ζωγραφική του έγινε «ελαφρύτερη», με πλατύτερες πινελιές. 

 

 

Αρχικά ζωγράφισε καθημερινές σκηνές με ήρωες χωρικούς και φτωχούς ανθρώπους.

 

Στα πρώτα έργα του το ύφος του ήταν πιο θεατρικό και δραματικό, στη συνέχεια όμως έριξε περισσότερο βάρος στο γύρω τοπίο. 

 


Το 1869 ζωγράφισε ένα από τα γνωστότερα έργα του, την «Τελευταία μέρα ενός καταδικασμένου», που κέρδισε το χρυσό μετάλλιο στο παρισινό Salon του 1970 και του χάρισε άμεση αναγνώριση. 

 


Η τελευταία μέρα ενός καταδικασμένου

Εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου έζησε ως το τέλος του ζωγραφίζοντας κυρίως καθημερινές σκηνές. 

 


Μετά τον γάμο του με μια χήρα βαρόνη το 1874, πρόσθεσε περισσότερο χρώμα και φιλοτέχνησε και νεκρές φύσεις. 

 


Στα τέλη της δεκαετίας πήγε στη Barbizon και ζωγράφισε τοπία. 

 


Μετά το 1878 γνώρισε τεράστια επιτυχία και με ιστορικά και θρησκευτικά έργα.

 




Ο τυφλός Milton ενώ υπαγορεύει στην κόρη του τον "Χαμένο Παράδεισο"

 Παράλληλα συνέχιζε ζωγραφίζει σκηνές καθημερινής ζωής (που πλέον απευθύνονταν σε πλούσιους αγοραστές και διαδραματίζονταν σε πολυτελή εσωτερικά), αλλά και τοπία, αγροτικές σκηνές κλπ. 

 


Παρά το ότι ήταν διασημότητα, πλούσιος και εξαιρετικά δημοφιλής, αμφέβαλλε για το ταλέντο του και στα 90ς έπασχε από αυξανόμενες κρίσεις κατάθλιψης. 

 


Η πνευματική του υγεία χειροτέρευσε ραγδαία μετά το 1896, τα τελευταία του έργα ήταν παράξενα και τελικά πέθανε σε άσυλο στην Ελβετία.    

 


 Ένα από τα τελευταία του έργα (1896) με τίτλο "Victim of Flowers"

 


Δύο αυτοπροσωπογραφίες

Τετάρτη 17 Ιουλίου 2024

HELEN LUNDEBERG (1908-1999)


 Αμερικανίδα ζωγράφος, ιδρύτρια με τον σύζυγό της Lorser Feitelson του μετα-σουρεαλιστικού κινήματος στις ΗΠΑ. 

 

Πορτρέτο της Inez (αδελφής της)

Γεννήθηκε στο Σικάγο. Το 1912 η οικογένεια μετακόμισε στην Pasadena της Καλιφόρνιας. 

 


Ως παιδί υπήρξε εξαιρετική μαθήτρια και βιβλιοφάγος. Περιλαμβάνεται μάλιστα στη μελέτη του Πανεπιστημίου του StanfordStudy of Gifted Children”, που μελετά το 1% των παιδιών που βρίσκονται στην κορυφή των σχολείων της Καλιφόρνια. 

 


Μέχρι και μετά την εφηβεία της ήθελε να γίνει συγγραφέας. 

 


Το 1930 γράφτηκε σε σχολή τέχνης, όπου συνάντησε τον καθηγητή και ζωγράφο Lorser Feitelson

 


Στα 30ς άρχισε να ζωγραφίζει παράλληλα έργα σοσιαλιστικού ρεαλισμού και σουρεαλιστικά. 

 


Έκανε την πρώτη της έκθεση στο San Diego το 1931. Το 1933 εξέθεσε πρώτη φορά στο Λος Άντζελες και παντρεύτηκε τον Feitelson

 


Μαζί ίδρυσαν το 1934 κίνημα New Classicism, που αργότερα έγινε γνωστό ως Post Surrealism. Εκείνη μάλιστα έγραψε το μανιφέστο του. 

 


Ήταν η πρώτη αμερικανική απάντηση στον ευρωπαϊκό σουρεαλισμό. 

 


Ο σουρεαλισμός που πρότεινε δεν περιείχε μια τυχαία σειρά από εικόνες ονείρων, αλλά αποτελούνταν από προσεκτικά δομημένα έργα που είχαν ένα συνειδητό βαθύτερο νόημα. Το ύφος αυτό ταίριαζε περισσότερο στην υψηλή ευφυία της.

 


 Μεταξύ 1936-42 εργάστηκε για δημόσιο οργανισμό τέχνης κάνοντας τοιχογραφίες, χαρακτικά κλπ. 

 

 

 

Το 1941 έφτιαξε μια τεράστια τοιχογραφία που κάλυπτε 3 τοίχους με θέμα την ιστορία της Καλιφόρνιας, καθώς και άλλη μία με θέμα την ιστορία των μεταφορών με μήκος 72 μέτρα! 

 


Ήταν μια από τις ελάχιστες γυναίκες καλλιτέχνιδες που αναλάμβανε δημόσια έργα τέτοιας κλίμακας. 

 

Πορτρέτο της μητέρας της

Στα 50ς άλλαξε κατεύθυνση και προσχώρησε σε ένα είδος μινιμαλιστικής γεωμετρικής αφαίρεσης. 

 


Αν και αφηρημένα, έχουν μια βάση στην πραγματικότητα καθώς θυμίζουν κάπως κατασκευές. 

 


Στα 60ς και 70ς συνέχισε να εξερευνά τον χώρο της αφαίρεσης, ενώ στα 80ς ζωγράφισε έργα που σχετίζονται με το τοπίο, με αρχιτεκτονικά στοιχεία. 

 


Αγαπούσε την ιταλική ζωγραφική του 15ου αιώνα, πράγμα που διακρίνεται στο έργο της.

 


 





Δύο αυτοπροσωπογραφίες

ANDRE LHOTE (1885-1962)

  Γάλλος κυβιστής ζωγράφος, συγγραφέας και δάσκαλος γεννημένος στο Μπορντό.    Από τα 12 του χρόνια άρχισε να μαθαίνει ξυλογλυπτική από έν...