Τρίτη 18 Ιουνίου 2024

JOSE CLEMENTE OROZCO (1883-1949)

 

 

Μεξικανός ζωγράφος και καρικατουρίστας, ένας από τους 3 γνωστότερους τοιχογράφους της πατρίδας του (οι άλλοι δύο είναι οι Rivera και Siqueiros). 

 

 


 

Λεπτομέρεια

Από το 1890, όταν η οικογένεια μετακόμισε στην Πόλη του Μεξικό, ενδιαφερόταν για την τέχνη. 

 


Στα 21 του χρόνια έχασε το αριστερό του χέρι καθώς εργαζόταν με μπαρούτι στην κατασκευή πυροτεχνημάτων. 

 


Επηρεάστηκε από τον σατιρικό σχεδιαστή Posada, που ως παιδί τον θαύμαζε όταν ζωγράφιζε «ζωντανά» βιτρίνες καταστημάτων. 

 

The clowns of war arguing in hell


Λεπτομέρεια

Σπούδασε τέχνη μεταξύ 1906-14 και, μαζί με τον συμφοιτητή του Siqueiros, πήρε μέρος στη μεγάλη φοιτητική αποχή του 1911. 

 


Δούλευε ως εικονογράφος σε εφημερίδες και επηρεάστηκε άμεσα από τον επαναστάτη και συγγραφέα Dr. Atl

 


Πήρε μέρος στους πολύπλοκους εμφύλιους της χώρας του και η βία που αντίκρισε σημάδεψε το έργο του. 

 


Μεταξύ 1916-20 έζησε στις ΗΠΑ. Όταν επέστρεψε εργάστηκε ως γελοιογράφος. 

 


Το 1923 ξεκίνησε την πρώτη του τοιχογραφία. Με τον Rivera βρέθηκε στην πρώτη γραμμή του κινήματος του Mexican Muralism

 

Στο μετρό

Σε σχέση με αυτόν είχε μια σκοτεινότερη οπτική των επαναστάσεων και της βίας και ήταν πιο απαισιόδοξος. 

 


Έως το 1926 φιλοτέχνησε πολλές και σημαντικές τοιχογραφίες. Αρκετές απ’ αυτές καταστράφηκαν ή βανδαλίστηκαν από συντηρητικούς και έπρεπε να τις ξαναζωγραφίσει. 

 


Μεταξύ 1927-34 έζησε και πάλι στις ΗΠΑ, όπου επίσης έφτιαξε πολλές τοιχογραφίες, κυρίως στην Pomona της California. 

 

Τοιχογραφίες στην Pomona

Το 1930 μάλιστα έκανε την πρώτη τοιχογραφία στις ΗΠΑ που έγινε από επαναστάτη μεξικανό δημιουργό. 

 

Ο Χριστός καταστρέφει τον σταυρό του

Μετά το 1934 συνέχισε να εργάζεται στην πατρίδα του. Πέθανε ξαφνικά στον ύπνο του από καρδιά. 

 


 

Το έργο του, έντονα πολιτικό βεβαίως, ασχολήθηκε με τους βασανισμένους ανθρώπους, αλλά ταυτόχρονα ελκόταν και από τις μηχανές. 

 


Ήταν λιγότερο ρεαλιστής από τους άλλους μεγάλους συμπατριώτες του, και επηρεασμένος από τον συμβολισμό. 

 


 The last cry

Στη ζωγραφική φιλοτέχνησε επίσης και καθημερινές σκηνές.   

 

Αυτοπροσωπογραφία

HELMUT MIDDENDORF (1953-


 

Γερμανός ζωγράφος από την πόλη Dinklage

 


Δύο παραλλαγές του πρώτου έργου

Σπούδασε τέχνη μεταξύ 1973-79 στο Βερολίνο έχοντας καθηγητή τον γνωστό ζωγράφο Karl Horst Hödicke

 


Αρχικά πειραματίστηκε με διάφορες μορφές εικαστικής έκφρασης. 

 


Στα τέλη των 70ς η δουλειά του σχετίζεται με αυτή των γερμανών νέο-εξπρεσιονιστών της εποχής, που αποκαλούνταν και “Young Wild Ones”. 

 


Ζωγράφιζε παραστατικά γωνιώδεις φιγούρες με έντονα χρώματα και βίαιες, χειρονομιακές πινελιές. 

 


Τα θέματά του είναι παρμένα από προσωπικές εμπειρίες και από το άμεσο περιβάλλον του, ενώ ορισμένα έργα επαναλαμβάνονται με διαφορετική χρωματική γκάμα. 

 


Η μουσική σκηνή Βερολίνου των 70ς, εικόνες από ροκ συναυλίες, σεξουαλικότητα, προβολή επιθυμιών, μετατρέπονται σε μοντέρνα τέχνη. 

 


Το 1977, με άλλους καλλιτέχνες της ομάδας, ιδρύουν την περίφημη τότε Galerie am Moritzplatz στην περιοχή Kreuzberg του Βερολίνου όπου, εκτός από ζωγραφική και άλλα αντικείμενα τέχνης, προβάλλονταν φιλμ, εκτίθενται φωτογραφίες ή οργανώνονται performances

 


Από το 1979 δίδασκε πειραματικό κινηματογράφος στη σχολή απ’ όπου είχε αποφοιτήσει. 

 


Ο ίδιος είχε γυρίσει τέτοια φιλμ όταν ακόμα ήταν φοιτητής. 

 


Έγινε ευρύτερα γνωστός στις αρχές των 80ς από μια σημαντική έκθεση με την ομάδα που προαναφέραμε, όπου, μεταξύ άλλων, υπήρχαν δουλειές των Fetting, Salome κλπ.

 


Την εποχή αυτή έζησε για ένα διάστημα με υποτροφία στη Νέα Υόρκη. 

 


Τα έργα του διακρίνονται από τα έντονα, βίαια συναισθήματα, χαρακτηριστικά της εν γένει εξπρεσιονιστικής γραφής. 

 


Αργότερα τα χρώματά του «χαμήλωσαν», έκανε μια σειρά με «Μαύρη Ζωγραφική» στα τέλη των 80ς, ενώ εξακολουθεί να πειραματίζεται μέχρι σήμερα. 

 


Ζει μεταξύ Αθήνας και Βερολίνου.

 




 



BEATRIZ GONZALEZ (1932-

  Κολομβιανή ζωγράφος, γλύπτης, κριτικός, επιμελήτρια και ιστορικός τέχνης.    Στα 40ς και 50ς η χώρα σπαρασσόταν από εμφύλιο. Η βία και ο...